FANDOM

Predmet izucavanja: Bantam kategorija dinosaurusa (klasifikacija) Bantam kategorija (ponekad nazvana i "laka kategorija") je pojam u klasifikaciji dinosaurusa Teropoda. Ovi dinosaurusi su, po Dr. Duanu Gishu, autoru enciklopedije "Dinosaurusi - neverovatna otkrica" o paleontologiji, na prvi pogled jako slicni pticama, ali je ta slicnost samo prividna. Iako su bili lake gradje, imali su pelvicnu kost saurisijanskog tipa (to jest, gustersku). "Lakom kategorijom" nazivaju se zbog pomenute lake telesne gradje i lake gradje lobanje. Po Dr. Gishu, u ovu kategoriju spadaju:

DeinonychusBakker

Dejnonikus Antiropus - Po Gishu.

Coelophysidae (predstavnik Podokesaurus);

Compsognathidae (predstavnik Compsognathus); Ornithomimidae (predstavnik Struthiomimus); Oviraptoridae (predstavnik Oviraptor); Troodontidae (predstavnik Troodon); Dromaeosauridae (predstavnici Velociraptor, Deinonychus) Dr. E. N. Kurochikin se slaze sa Dr. Gishom u ovom principu klasifikacije. Takodje, Dr. Gish navodi da ovi dinosaurusi nemaju nikakve veze sa pticama, jer su bili hladnokrvni i nisu bili pokriveni perjem. Ova kontroverzna tvrdnja koja se krsi sa svim dosadasnjim znanjem o dinosaurusima ovog tipa, kao potvrdu za "reptilski izgled" pripadnika bantam kategorije koristi hipotezu da su protopera na kozi Sinosauropteriksa zapravo pokidana misicna vlakna ili neka vrsta dlaka. Takodje, on navodi da se takve tvorevine koje se netacno nazivaju protoperima pojavljuju i kod delfina i kitova, koji nemaju nikakve evolutivne veze sa pticama. Takodje, navodi i da nema nikakvih ozbiljnih dokaza da su dinosaurusi bili toplokrvni.

Ipak, najnovija istrazivanja pokazala su da su Velociraptor i Avimimus posedovali male "rupice" u svojim kostima, kao i danasnje ptice. Ove rupice nazivaju se "quill knobs" i sluze kao postavka za perje. Kada ptice ne bi imale ovakve rupice u kostima, perje bi bilo pricvrsceno za kozu i zato lako opadalo. Inace, nema ni jedne druge zivotinje koja ima "quill knobove" osim ptica. Da ne spominjemo fosile dinosaurusa sa pravim perjem, kao sto su Kaudipteriks, Sinornitosaurus, Mikroraptor, itd. Kaudipteriks je bio tipican Oviraptoroid, za koje Dr. Gish navodi da su bili pripadnici bantam kategorije, koja po njemu nije imala ni naznake perja. Uostalom, i sam Dr. Gish u svojoj knjizi navodi da su ptice JEDINA stvorenja koja imaju perje.
Microraptor mmartyniuk

Rekonstrukcija Mikroraptora Guia - Metju Martinjuk, 2013.

Takodje, Dr. Gish navodi i da su Dromaeosauridi imali saurisijanski tip karlice, sto apsolutno nije tacno. Dromaeosauridi su imali karlicu slicniju pticijoj nego sam Arheopteriks, prva ptica. Uostalom, analizom kostiju Eoraptora, Edmontosaurusa i Dejnonikusa potvrdjeno je da su dinosaurusi imali kosti bez ikakvih "krugova", koji se inace pojavljuju kod hladnokrvnih zivotinja, usled neaktivnosti tokom perioda hibernacije i rapidnog rasta tokom toplog perioda godine. Jedino toplokrvne zivotinje nemaju nikakve "krugove" u strukturi kostiju, posto rastu ujednaceno i aktivne su tokom cele godine. To dokazuje da su dinosaurusi bili toplokrvni. Iako su Dromaeosauridi i Troodontidi sada re-klasifikovani u Paraviane, ostali pripadnici bantam kategorije idalje su ostali u istoj kladogramskoj poziciji. Danas, bantam kategorija i dalje postoji kao pojam klasifikacije. Po Dr. Gishu, najveci pripadnici bantam kategorije su bili Ornithomimosauridi, sa predstavnikom Struthiomimusom, a najmanji su bili Compsognathidi, sa predstavnikom Compsognathusom. Predstavlja ih kao inteligentne mesojede i insektivore, koji u vecini slucajeva love samostalno, mada izuzetak predstavljaju Dromaeosauridi.