FANDOM

~Otkrice~

Krajem 19-og veka, tokom cuvenog "rata kostiju" (vise o tome u sledecoj rubrici "Da li ste znali?"), paleontolog Otnijel Carls Mars je, prilikom ekspedicije u formaciji Morison, nabasao na revolucionarno otkrice. Bila su to dva masivna Teropoda dinosaurusa - Ceratosaurus Nasicornis i Allosaurus Fragilis. Do tog otkrica, jedini poznati veliki dinosaurus mesozder bio je evropski Megalosaurus Bucklandii, poznat samo na osnovu nekoliko fragmentarnih kostiju. Rekonstrukcija Megalosaurusa izgledala je kao ogromni lav, prekriven krljustima i sa krokodilskom lobanjom. Ipak, sve se promenilo otkricem pomenuta dva Teropoda. Buduci da su skeleti bili u relativno dobrom stanju, Mars je po prvi put rekonstruisao Teropoda kao dvonoznog, aktivnog predatora sa relativno kratkim prednjim udovima. Ipak, i njegova rekonstrukcija je imala nepravilnosti. Rep ovih dinosaurusa bio je vukao se po zemlji, poput "trece noge", koja je pomagala pri hodu. Samim tim, telo je bilo postavljeno pod uglom od skoro 90 stepeni u odnosu na zemlju, uspravno, poput naseg. Takodje, Mars je napravio prvu klasifikaciju dinosaurusa - grupisao ih je u dva reda - Saurischiu i Ornitischiu. Saurischiu je podelio na Teropode (Mesozdere) i Sauropode (Ogromne, dugovrate biljojede). Do danas, ova klasifikacija je ostala nepromenjena. Ipak, Teropode je klasifikovao po velicini - svi veliki Teropodi bili su Karnosauri, a svi manji Celurosauri. Po Marsu, Allosaurus i Ceratosaurus bili su bliski srodnici, iako danas znamo da su bili predstavnici dve potpuno razlicite osnovne porodice Teropoda - Ceratosaurie i Tetanurae. Godine 1980, paleontolog Robert Bakker ustanovio je da bi krupni teropodi polomili rebra, kicmu i vilicu prilikom hoda u posturi u kojoj ih je Mars rekonstruisao. Stoga, Bakker je rekonstruiaso velike Teropode kao sve aktivne predatore, sa repom i telom u istoj ravni, paralelne sa zemljom.

~Vrste~

Certaosaurus je, ako i Alosaurus, siroko raprostranjen po svetu. Do sada smo nasli Ceratosaurusove fosile u formaciji Morison u SAD-u, u Tendaguruu, u Tanzaniji (centralna Afrika) i u Evropi. Najveca poznata vrsta Ceratosaurusa je Ceratosaurus Ingens, sa 9m duzine i 5,5-6m visine u nivou glave. Predstavnik genusa Ceratosaurus je vrsta Ceratosaurus Na
Ceratosaurus4

Kompjuterski model Ceratosaurusa Ingensa

sicornis, sa 8m duzine i 4m visine u nivou glave. Iako je bio vidljivo manji, Ceratosaurus je bio iste tezine kao i prosecan Tiranosaurid, oko 6t.

~Nacin zivota~

Ceratosaurus je bio ogroman lovac. Ipak, pored svoje velicine, ovaj jako inteligentan lovac lovio je u coporima. To mu je omogucavalo da ulovi zivotinje znatno vece od sebe. Palontolog E. N. Kurocikin je primetio posebne izrastaje na Ceratosaurusovim ledjima, u kojima je ova zivotinja najverovatnije skladistila otrov, koji joj je pomagao prilikom lova na vece zivotinje, poput Diplodokusa. Potvrda za ovu hipotezu nalazi se u Stegosaurusovim fosilima. Na njima se jasno vide otisci Ceratosaurusovih zuba. Posmatrajuci otiske, paleontolozi su primetili poseban nacin ujeda. Ovaj dinosaurus prvo bi zaboo zube gornje vilice, poput sidra, da bi onda iz sve snage udario svojom donjom vilicom, otkinuvsi veliko parce mesa. Ovaj tip napaada tipican je za otrovne zivotinje, poput zmija. Ceratosaurus bi ispustio otrov prilikom zarivanja gornje vilice, a onda otkinuo parce mesa, i pocastio se dok otrov ne ubije zrtvu. Takodje, jedno od najmocnijih oruzja ovog dinosaurusa bile su njegove kandze. Napadao je plen svojim relativno malim, ali jako snaznim prednjim ekstremitetima, nauruzanim sa 4 kandze, ostre poput zileta. Takodje, njegova glava bila je ukrasena sa 3 mala roga - dva iznad ociju i jedan na vrhu nosa. Najverovatnije je da su muzjaci koristili ove rogove prilikom borbi za primat nad odredjenom teritorijom, ili tokom sezone parenja.