FANDOM

~Otkrice~

Zirafatitanov skelet otkriven je u centralnoafrickoj provinciji Tendaguru, Tanzaniji. Otkrio ga je nemacki paleontolog Verner Janes. Otkriveni fosil Zirafatitana pogresno je identifikovan kao africki Brachiosaurus Altihorax. Skelet je danas izlozen u Humboltovom muzeju i dugo je predstavljao najviseg poznatog dinosaurusa. Danas je njegov rekord potukao njegov svernoamericki rodjak Sauroposeidon Proteles.

  • Morfologija: Zirafatitan je bio glomazno bice. Njegovi prednji ekstremiteti bili su vidljivo duzi od zadnjih, sto je postavljalo njegova ledja u odredjeni nagib, pod uglom od 45 stepeni. U pelvicnom pojasu ove zivotinje nalazila se supljina, za koju se predpostavlja da je predstavljala zivcani cvor (gangliju), dok je zivotinja bila ziva. Buduci da je Zirafatitanova mozdana caura bila iznenadjujuce mala (odprilike velicine cizburgera), nije bila dovoljna da bi kontrolisala celokupno 25m dugo telo. Zbog toga je ova zivotinja evoluirala "drugi mozak", u pelvicnom regionu, to jest, pomenuti zivcani cvor. Predpostavlja se da je ovaj dinosaurus razmisljao i kontrolisao prednji deo tela svojim mozgom, a zadnji deo tela svojom ganglijom. Takodje, mnogi paleontolozi smatraju da je ovaj dinosaurus ziveo u vodi, zbog njegove ogromne, specijalizovanih pluca i nozdrva postavljnih na vrhu izrasline na glavi.

~Odrastanje~

Kao sto nam je poznato, Sauropdi su ostavljali svoje gnezdo posle nego sto poloze jaja u njega. Tako je verovatno radio i Zirafatitan. Zbog ogromnog broja predatora u Tendaguruu, samo jedno od e.g. 3.000 mladunaca bi prezivelo. Mladi Sauropodi su bili velicine ponija, a nisu imali nikakvu zastitu: oklop, rogove, tagomizere... Bili su bukvalno servirani grabljivcima. Kao sto se da videti iz pojedinih gnezdilista Sauropoda, gde su ocuvani fosilizovani embrioni u jajima, vidi se da juvenilne jedinke (mladunci) izgledaju istovetno kao svoji roditelji. Imaju razvijene zube odmah po izleganju, tako da cim stupe na svet, oni su vec odrasli. Takodje, Sauropodi su rasli enormno brzo. Najverovatnije je da , kada se Zirafatitan izlegne, bio je mesozder ili svastojed. Meso se znatno lakse vari od biljaka, a ima mnogo vise proteina, tako da posepesuje rast. Ipak, ovi dinosaurusi nisu napadali druge, vec su najverovatnije lovili sitne zivotinjice. Za Zirafatitana se procenjuje da je rastao 1 tonu svake godine. Takodje, za Sauropode se predpostavlja da su ziveli i vise od 150 godina!

Brachiosaurus2

Dva Zirafatitana. Rezurekcija paleoartiste Dzona Sibika.