FANDOM

~Poceci~

Krajem 18-og veka, pronadjen je cudan fosil u Nemackoj, kod grada Solnhofena. Fosil je bio jako dobro
Deinonychus gentle

Deinonychus (Ostrom, 1969)

ocuvan, a naizgled je predstavljao malog, dvonoznog gustera mesojeda, poput Euparkerije. Medjutim,

na fosilu jasno su bila vidljiva letna pera i paperje. To je navelo naucnike da ovu zivotinjicu klasifikuju kao prvu pticu koja je ikada postojala. Nazvali su je Arheopteriks, sto znaci "drevno krilo". Vekovima kasnije, otkrivani su jos skeleta ove zivotinje. Ukupan broj fosila je 8, a pronadjeni su sirom Evrope, od Britanskih ostrva, preko Francuske, pa sve do Nemacke. Svaki fosil, bez izuzetka, sadrzi perje. Na njima se jasno vide karakteristike gustera i ptica. Arheopteriks je imao perje, noge i pelvis kao kod ptice, ali je imao ostre kandze na prednjim nogama, zakrivljene, testeraste zube u kljunolikoj vilici i kostani rep sa oko 15 prsljenova. Ipak, sve se promenilo 1969. godine. kada je Paleontolog Dzon Harold Ostrom radio na fosilnom nalazistu u Juti. Tada je nabasao na neverovatan fosil. Bio je to 4,5m dugi dinosaurus mesojed, koga je Ostrom nazvao Dejnonikus. Ova zivotinja je bila Dromeosaurid, brzi dinosaurus srednje velicine Ostrom je odmah primetio velike slicnosti sa pticama (kljucnu kost, pelvis, itd.), a pogotovo sa Arheopteriksom. Sve u svemu, Dejnonikus je zapravo izgledao kao ogromna verzija Arheopteriksa. Ostrom je tako pokrenuo teoriju da su ptice mozda nastale od takvih dinosaurusa. Kasnija otkrica u Mongoliji otkrila su jos jednog dinosaurusa, jako slicnog Dejnonikusu. Bio je to Velociraptor. Velociraptor je imao specijalizovane zglobove prednjih ekstremiteta, koji se vidjaju samo kod ptica. Uopste, cele njegove prednje noge bile su neverovatno slicne pticijim. Mogao je lako da postavi prednje udove u stavu u kakvom ih drze danasnje ptice. Iako su ova dva dinosaurusa bila neverovatno slicna Arheopteriksu, idalje su postojali mnogi skeptici koji su tvrdili da su dinosaurusi u potpunosati izumrli, i da nemaju nikakve veze sa pticama.

~Otkica u Liaoningu~

Kasnija otkrica u Kini, u formaciji Liaoning pokazala su neverovatne rezultate. Bio je to prvi poznati pernati dinosaurus, Sinosauropteriks. Ova mala zivotinjica bila je cela pokrivena sitnim tvorevinama slicnim paperju kod danasnjih ptica. Ove pojave strucno se nazivaju protoperje. Ipak, skeptici su idalje sumnjali u tacnost analiza. Mnogi od njih i dan-danas tvrde da su Sinosauropteriksova protopera zapravo pokidana misicna vlakna, ili sitne dlacice. No, ljudi poput Ostroma nisu odustajali od dokazivanja ove teorije. I sledece otkrice je konacno skeptike ostailo bez reci. Bio je to Kaudipteriks, mali dinosaurus u srodsvu sa Oviraptorom. Imao je karakteristike i
Sinosauropteryx J01a-FeatheredDinosaur-Face

Sinosauropteryx - prvi dokaz da su dinosaurusi imali perje.

dinosaurusa i ptica, sto govori da je bio nekakva vrsta konekcije. Njegova pera bila su iste strukture kao i pticija. Ipak, ovaj dinosaurus nije mogao uspesno da leti, te je "jedrio" sa drveta na drvo, da bi uhvatio male sisare i insekte kojima se hranio. Njegova pera bila su simetricna, sto je oblik potpuno nepogodan za letenje. Danasnje ptice imaju asimetricna letna pera. Takodje, Kaudipteriksove ruke bile su prekratke da bi ga dugo odrzale u vazduhu. Kaudipteriks je bio prvi pravi dokaz da su dinosaurusi preci ptica, a posle njega, usledili su jos mnogi. Takodje u Kini, u formaciji najbogatijoj skeletima takozvanih "dino-ptica", Liaoningu, pronadjen je dinosaurus Mikrioraptor. Bila je to zivotinja jako slicna Dejnonikusu i Velociraptoru, samo sto je ovaj fosil pokazivao ostatke perja. To je bio dokaz da su i ova dva dinosaurusa imala perje i da je Ostrom bio potpuno upravu. Mikroraptor je imao perje i na nogama, te neki paleontolozi smatraju da je te noge koristio kao "drugi par krila". Ipak, vecina se slaze da su zapravo sluzila za manevrisanje tokom jerdnja. Nedugo posle otkrica ovog, usledilo je jos jedno otkrice pernatog rodjaka Dejnonikusa, Mikroraptora i Velociraptora. I ovaj je pronadjen u Liaoningu. Dinosaurus je nazvan Sinornitosaurus. Nije mogao bas "doslovce" da leti, vec je jedrio, poput danasnjih albatrosa. Svi ovi fosili naveli su paleontologe da zakljuce da je postojala porodica dinosaurusa, koja se zvala Paraves. Paraves je ukljucivala Dejnonikosauride, rodjake Dejnonikusa i Velociraptora, i njihove moguce potomke, Aviale, to jest, moderne ptice. Iako su Dejnonikosauridi prvobitno smatrani dinosaurusima iz rane i kasne Krede, danas se smatraju jednim od najstarijih grupa, te su najraniji pripadnici ove porodice ziveli jos u srednjoj Juri.

~Zacudjujuca otkrica~

Samo u zadnje 3 godine, desilo se nekoliko zacudjujucih otkrica. U Liaoningu, otkriven je 2m dugi dinosaurus nazvan Dilong. Dilong je posedovao prvo pravo perje, gotovo identicno kao kod danasnjih ptica. Svi dinosaurusi pre njega imali su pominjano protoperje. Ipak, ovaj dinosaurus uopste nije bio srodan sa paravianima. Verovali ili ne, ovaj dinosaurus bio je jedan od prvih Tiranosaurida i predak mocnog Tiranosaurusa Reksa! Ovo je dovelo naucnike u veliku nedoumicu - da li su i ogromni grabljici poput T.Rexa imali perje? Kao i uvek, tu su bili oni koji su podrzavali ovu teoriju i oni koji su se protivili - skeptici. Skeptici su tvrdili da nije bilo potrebe za ovakvim tvorevinama, jer sto je zivotinja veca, to joj je lakse da regulise svoju temperaturu. Kao sto smo vec primetili, prvo perje se pojavilo kod malih dinosaurusa mesojeda, najverovatnije zbog termoregulacije. Opste je poznato da male zivotinje jako tesko regulisu svoju telesnu temperaturu, te su ovi mali dinosaurusi evoluirali protoperje kako bi se ugrejali. Skeptici tvrde da je Dilong imao perje, ali da ih je na evolucionom "putu" do T.Rexa izgubio. Ipak, 2013 godine, u Liaoningu, paleontolozi su nabasali na najazacudzujuce otkrice od svih. Bio je to T.Rexov blizak rodjak, 10m dug i 3,5m visok, Jutiranus. Bio je jako slican Tiranosaurusu, imao je masivnu glavu sa sirokim zubima prilagodjenim da drobe kosti, ali su mu prednji udovi bili duzi i sa 3 prsta. Bez sumnje, ovo je bila zaista mocna zivotinja. Ipak, njegov izgled nije ulivao ni mrvu strahopostovanja - cak naprotiv, bio je sladak! Na fosilu Jutiranusa jasno se vide otisci perja, skoro identicnog Arheopteriksovom. Ovo je navelo paleontologe da pomisle da su mozda svi dinosaurusi imali perje.

  • Niz impresivnih otkrica se nastavlja. Godine 2012, otkriven je Triceratopsov bazalni predak, Arheoceratops. Bila je to mala zivotinja, svega metar duga, sa malom kostaom kvrzicom na glavi. Imala je jak kljun, pogodan za cupanje biljaka. Fosil ovog dinosaurusa ne ukljucuje nikakavo perje, ali fosil njegovog najblizeg rodjaka, Psitakosaurusa, ukljucuje. Na njegovom repu jasno su vidljive duge tvorevine, jako slicne perju. Buduci da dele potpuno istog pretka, i da su gotovo potpuno isti izgledom, moguce je da je i Arheoceratops bio "perorepi" ceratopsid. Ovo je momentalno ukljucilo mogucnost pernatog Triceratopsa i njegovih krupnih rodjaka. Sudeci po T.Reksovom slucaju, u potpunosti je moguce da je i Triceratops bio pokriven perjem. Ipak, skeptici tvrde da ove tvorevine zapravo nisu bile perje, vec nesto nalik odbrambenim "iglicama" kod danasnjih jezeva i bodljikavih prasica. Godine 2014-te, u Sibiru, u Rusiji, pronadjen je mali ornitisijan, jako slican Hipsilofodonu. Ipak, ovaj mali dinosaurus biljojed bio je pokriven protoperjem, poput onog kod Sinosauropteriksa. Ovo je bio neosporiv dokaz da su svi dinosaurusi imali perje. Dokazi za ovo nalaze se u dva jako primitivna dinosaurusa, Pegomastaksu, ornitisijanu i Sintarsusu, saurisijanu. Oba navedena dinosaurusa imaju odredjene pticolike karakteristike, sto upucuje na zakljucak da je njihov zajednicki predak, Eoraptor, imao perje. Najzanimljivija cinjenica jeste sto je Eoraptor bio prvi dinosaurus uopste.