FANDOM

~Vrste~

Razaznajemo 4 vrste u genusu Troodon. Predstavnik genusa je Troodon Formosus, oko 1.8m visok u nivou glave i 3,5m dug. Pronadjen je u Formaciji Hel Krik (Hell Creek) u SAD-u. Najveca poznata vrsta Troodona je Troodon sa Aljakse. Ova vrsta je bila primetno veca od T.Formosusa, visoka oko 2m i duga oko 4. Kako nam i ime govori, ova vrsta pronadjena je na Aljasci. Zbog nedostatka velikih predatora na tom terenu, Troodoni, koji su vec ziveli na tom podrucju razvili su se u velike, dominantne lovce. Takodje nam je poznato da su zivotinje iz hladnijih krajeva vece od onih iz toplijih. To je zato sto vece zivotinje znatno bolje regulisu svoju telesnu temperaturu od manjih. Najmanja poznata vrsta je patuljasti Troodon, pronadjen na ostrvu Haceg, u Rumuniji. Kao i ostali dinosaurusi sa ovog ostrva, bio je znatno manji od svojih bliskih srodnika. Bio je dug svega 1.5m i visok manje od metra u nivou lobanje. Ova pojava je poznata nauci vec dugo godina. Na manjim kontinentalnim povrsinama razvijaju se manji organizmi, jer male kontinentalne mase ne mogu da podrze velika bica. Cetvrata vrsta cesto se priznaje i kao zaseban genus - "Stenonikosaurus". Dug je oko 2,3m i visok oko 1,3m.

~Morfologija~

Morfologija ovog dinosaurusa bila je tipicna za Deinonychosaure. Bila je to gipka zivotinja, aerodinamicnog trupa i relativno dugog vrata. Njihove noge bile su gradjene za trcanje. Njihovi metatarzali bili su relativno dugi u odnosu na tzv. "gornju nogu", tj. tibiju i femur. Takodje, kod relativno brzih zivotinja, femur je kraci od tibije. Ovaj oblik nogu pojavljuje se i kod Troodona i daje podjednako stabilnost i brzinu zivotinji. Troodoni takodje imaju jako cudno pozicionirane usi. Jedno uvo je postavljeno malo vise na lobanji od drugog. Ova pojava je vidljiva i kod danasnjih sova i omogucava besprekoran sluh. Takodje, Troodoni imaju i impresivan vid, nalik na "najt-kameru". U doba Mezozoika, severni pol obuhvatao je celu Kanadu i veliki deo SAD. Stoga, dinosaurusi su drugo ostajali "zarobljeni" u tami i hladnoci, cak 6 meseci. Pomenuta specijalna adaptacija davala je mogucnost Troodonu da vidi i u gotovo apsolutnom mraku, cineci ga "superpredatorom". Ali, zbog cega je Troodon mogao da vidi na takav nacin? To je zbog posebnog ocnog sloja, na zadnjoj strani oka, zvanog "tapedum lucidum". Tapedum lucidum reflektuje svetlost i omogucava zivotinji da vidi nocu kao i po danu. Ovakve pojave vidimo i kod danasnjih velikih macaka.

~Zivot~

Troodoni su bili opaki grabljivci. Njihova brzina premasivala je i 70km/h, a vitke, stabilne noge bile su naoruzane ogromnim, zakrivljenim kandzama, namenjenim najverovatnije da raspore traheju zrtve, i da je time ubiju na mestu. Ipak, nismo u potpunosti sigurni u pravu namenu ove zakrivljene kandze, tako da mnogi strucnjaci pretpostvaljaju da je imala mnogo prostijku namenu - da privuce jedinku suprotnog pola tokom sezone parenja. Mnoge danasnje ptice sepure se svojim noznim kandzama i tako osvajaju "turnire" za zenku ili teritorijalnu dominaciju. Troodonovi zubi nisu bili narocito veliki, niti jaki, tako da se Troodon najverovatnije njima nije preterano sluzio prilikom lova. Takodje, njegova uska, pticolika lobanja ne daje mogucnost vilicnim misicima da se razviju do krajnosti, tako da mu ni ugriz nije bio jaca strana. Vec odavno je primeceno da su u vecini slucajeva zivotinje sa slabijim ugrizom inteligentnije od onih sa jacim. Ipak, tigar i tiranosauridi predstavljaju prirodne fenomene, buduci da su i veoma inteligentni, ali i poseduju isusetno jak ugriz. Troodoni su bili iznendjujuce inteligentni lovci, sa velikom mozdanom caurom. Njihov EQ (velicina mozga u poredjenju sa celokupnom velicinom tela) je 5.8, dok je kod coveka 7! Njegov veliki mozak omogucavao mu je da osmislja strategiju napada, poput danasnjih lavova. Ipak, dve stvari su impresionirale paleontologe. Deo za verbalnu komunikaciju kod Troodona, bio je izuzetno veliki. Ovga pojava vidja se samo kod nekoliko zivotinjskih vrsta, ukljucujuci i ljude. Takodje, Troodonov cerebrum (deom mozga namenjen za strategiju i razmisljanje) bio je iznenadjujuce krupan, sto je ovom dinosaurusu omogucavalo da resava komplokovane "probleme". Ovaj razvijeni mozak bio je zapravo najstrasnije oruzje ovog lovca. To je cinilo Troodona "superpretadtorom"...

Troodon

Najnovija rekonstrukcija Troodona Formosusa (Matthew Martyniuk). Pjavila se u animiranom filmu Walking with Dinosaurs".

~Klasifikacija~

Paleontolozi su se poprilicno pomucili sto se tice klasifikacije Troodona. Imao je dug vrat i noge veoma slicne ornitomimosauridima, dok su mu glava, zubi i kandze bili iznenadjujuci slicni onim kod dromeosaurida. Stoga, pojavila su se mnoga neslaganja izmedju paleontologa. Kasnije su otkopavani jos neki maqli dinosaurusi, po morfologiji najvise slicni Troodonu. Jinfengopteriks, Sauronitoides, Saurornitolestes, a pogotovo Stenonikosaurus bili su umanjene verzije Troodona. Sa ovim otkricima, u porodici Deinonychosauridae, nastala je grupa zvana Troodontidae. Danas znamo da su Troodoni dinosaurusi mozda najblize strodni pticama. Jedinu konukrenciju im predstvlja druga grupa Deinonychosaurida, Dromaeosauridae.