FANDOM

~ Istorija~

Godine 1903., Paleontolog Barnam Braun otkrio je kostur ogromnog dinosaurusa mesozdera. On i Osborn
Tyrannosaurus-rex-gn89860-3c-xl

Primerak nazvan "Sju" u Field Muzeju u Cikagu.

su proucavali ovog dinosaurusa i izlozili dva u Americki muzej Prirodne Istorije. Ova rekonstrukcija nikada nije zavrsena, zato sto je sala bila premala za 2 divovska mesojeda. Pritom rekonstrukcija je bila puna nepravilnosti.
  1.  Tiranosaurusov polozaj je bio kao kengurski, sa repom koji se vuce po zemlji i uspravnim ledjima. 1980-ih utvrdjeno je da je Tiranosaurusovo telo bilo paralelno sa zemljom, pa je rekonstrukcija izmenjena.
  2.  Tiranosaurusove prednje noge na rekonstrukciji imale su 3 prsta i bile su mnogo duze, zato sto tada prave prednje noge nisu bile pronadjene. Kada su pronadjene ruke ovog titana, mislilo se da pripadaju manjem mesozderu.

Danas je rekoonstrukcija dovrsena, ali potpuno drugacija. Sliku prave rekunstrukcije mozete videti na drugom spratu velike zgrade.

~Opis~

Tiranosaurus je bio grabljivac sa najjacim celjustima ikada vidjenim, u koje bi stajalo i do 230kg mesa. Ovaj
T.Rex bird

Najnovija rekonstrukcija Tiranosaurusa.

ugriz bio je jos opasniji sa ostrim zubima, najvecim medju mesozderima, dugim i do 33cm.

Izmedju ovih jezivih zuba krilo se prvo biolosko oruzje, hrpa otrovnih bakterija. A kada bi neki od ovih zuba ispao, izrastao bi mu novi. Da stvar bude jos gora, Tiranosaurusova celjust mogla je da se razjapi i do 1,3m. U tome mu je pomagala donja vilica koja je mogla da se odvoji od gornje prilikom gutanja, kao kod danasnjih zmija. Ovaj ugriz pojacavao je i vrat sirok kao njegova zadnja noga. Ono sto jos vise zacudjuje su Tiranosaurusova cula. Ovo je bio dinosaurus opremljen sa svim mogucim culima. Njegov vid bio je neverovatan. Mogao je da vidi i do 6,5km u dalj, sto ne mogu ni danasnje najbolje oci ptica grabljivica. Ono sto je jos pojacavalo njegovo culo vida je polozaj ociju slican vucijem. Ovaj dzin jos je imao i senzore u na stopalima, koji su hvatali i najmanje vibracije i slali ih do usiju. Jos je mogao da prikuplja i vibracije iz vazduha pomocu istih senzora samo kod donje vilice. Ipak sva ova cula bila su nista u odnosu na ono najjace, culo mirisa. Pomocu ovog cula mogao je da ,,vidi” o kom se stvorenju radi, da li je biljojed ili mesojed, da li je veliko ili malo, da li je oklopljeno ili ne, tacnije, imao je kompletnu sliku bilo cega na njegovoj teritoriji od neverovatnih 300km kvadratnih. Naravno, ovih cula ne bi ni bilo da Tiranosaurus nije jedan od najinteligentnijih dinosaurusa. Njegov mozak imao je proporcije kao i nas, zbog toga sto je ovom dinosaurusu bila potrebna strategija prilikom lova. Tiranosaurus je lovio na poseban nacin. Sakrio bi se u zbunju ili drvecu, a onda izleteo brzinom od 72km/h, ujevsi plen za vrat i ostavivsi ga da iskrvari do smrti. Potom bi ga smrskao zadnjom nogom i pocastio se. Brzinu u lovu omogucavale su mu noge konstruisane kao kod danasnjih brzih trkaca, na primer, geparda.  Ali nije tiranosaurus lovio samo tako. Mogao je tiho da prati manjeg lovca, cekajuci iznad njega da ulovi plen, a onda oterao gladnog mesozdera i pojeo tudj ulov, ne ostavljajuci nista za sobom. Tiranosaurus je bio drustvena zivotinja koja je lovila i zivela u coporima. Ali nije bilo nimalo drustveno kada se dva muzjaka bore za zenku. Zenke su, naime, bile vece i agresivnije od muzjaka. Zenkin posao bio je da lovi, a posao muzjaka da cuva mladunce. Posle parenja, zenka bi samo snela jaja, a muzjak ostajao da ih cuva. Jaja su bila zatrpavana u malu rupu, da bi im bilo toplije. Mladunci su takodje bili plen manjih dinosaurusa, ali i ostalih muzjaka, koji su zeleli da eliminisu konkurenciju u borbama za Alfa-muzjaka. Takodje, cesto bi i biljojedi smrskali malisane, jer su znali da ce, ako to ne urade, biti pojedeni. Ipak, ove situacije bile su retkost, buduci da je tata Tiranosaurus budno motrio na decu. Jedino kada muzjak jede, mladunci su postajali ranjivi.Dalji zivot ovih titana bio je krajnje zanimljiv. (Mali Tiranosaurusi bili bi dugi oko 1m i izgledali su kao potpuno druga vrsta. U tom vremenu, bili su zavisni od oca, a bili su i lak plen za grabljivce)(Potom, kada bi malo porasli, na duzinu od oko 6m, vec su postajali efikasni lovci koji su lovili zajedno sa odraslima. Mladi lanserisi, kako se strucno nazivaju, davali bi brzinu, a odrasli snagu. Ovaj deo postaje jako zanimljiv. Naucnici su dugo smatrali Tiranosaurusa u ovom razdoblju kao odraslu jedinku, ali danas, ne misle tako. Nova istrazivanja Davida Blagica, pokazala su da jsu vecina do sada iskopanih Tiranosaurusi u stvari tinejdzeri. Tada Tiranosaurusi dobijaju nesto perja iznad ociju, kostane nabore, takodje iznad ociju i hrapavu njusku. Pocinju da im se razvijaju zubi ,,kostolomci”, koji su kod mladjih jedinki prilagodjeni secenju mesa, kao kod drugih dinosaurusa, a ne lomljenju kostiju, kao kod tiranosaurida. Kanije Tiranosaurus postaje ogroman. Od velicine manjeg psa, narasta na visinu od neverovatnih 10m i duzinu od 18m. David odredjuje ovu velicinu u adolescentnom dobu. U ovom dobu, mladi muzjaci ce se strahovito boriti za zenku sa vecim, starijim muzjacima. Ipak, osnovna stvar za sepurenje u sezoni parenja su zapravo minijaturne rucice koje su mozda obrasle sarenim perijem) O ovom razdoblju govore samo 3 fosila, na osnovu kojih ne mozemo lako da zakljucimo mnogo. Ipak, o sledecem razdoblju svedoci jos manje ostataka. Tu je samo ostatak noge, koji ukazuje da bi ovo stvorenje moglo biti dugo i do 23m, odraslo u potpunosti. Ostaje nam jos samo da zakljucimo, da li bi nam bilo prijatno da stojimo ispred ovakvog stvorenja?) Nova istrazivanja pokazuju da je ovaj dinosaurus jeo bas sve sto mu se nadje na putu, strvine, zive dinosauruse, pa cak i zilavije biljke. *Povezani clanci: Pogledajte clanak ,,Proracuni T-Rexove duzine" za vise informacija o studijama Davida Blagica.